
Från student på service management-programmet till partner på respekterade inredningsföretaget YLLW.
Så här har Frida Bergström, 37, gjort karriär i Umeå.
Yrkestitel: Partner på inredningsföretaget YLLW.
Utbildning: Magisterexamen i ekonomi, inriktning marknadsföring.
Hon gick in som partner i YLLW för snart ett år sedan. Det erkända företaget finns i Stockholm, Göteborg, Malmö – och nu Umeå, där Frida styr skutan. YLLW inreder kontor, hotell, restauranger, offentlig sektor och privata hem. Företaget ingår i Nordiska Galleriet Group, som är Nordens snabbast växande aktör inom inredning.
– Det är jättekul att få vara med och bygga upp företaget här i Umeå. Jag trivs väldigt bra som entreprenör, bland annat för att jag kan få testa nya idéer och påverka arbetet. Jag har alltid gillat att jobba - och att jobba mycket, säger hon.
Föränderligt yrke
Kunderna återfinns lokalt, i hela landet och Norden. Frida Bergström jobbar till exempel med Thoréngruppen med att inreda skolor i hela Sverige. Men också mycket med fastighetsbolag och hotell. Hon berättar att en stor del av arbetstiden går åt till att leda projekt. Det är en hel del att rodda tillsammans med arkitekter, leverantörer och logistikpartners för att samordna alla delar i projekten innan möblerna slutligen är på plats.
– Yrket är väldigt varierande, både vad gäller arbetsuppgifter och typer av kunder. Ena dagen kan jag jobba med ett jättestort företag där projektet tar ett par år att genomföra. Andra dagen kan det vara ett uppdrag åt ett fyrmannaföretag på ett par månader.
Gott affärssinne
Frida Bergström jobbade som ekonomikonsult de första åren i yrkeskarriären. Men snart blev längtan efter att göra något mer än att enbart sitta framför en dator för stor. Ändå var hennes utbildning på service management-programmet, med inriktning marknadsföring, helt rätt. Hon studerade vid Umeå universitet.
– Den passar verkligen för det här yrket. Om du förstår hur viktigt kassaflöde är kan du på en helt annan nivå stödja kunden att exempelvis hitta finansieringslösningar som hjälper dem att hantera den annars relativt stora investeringen som möbler och inredning kan innebära. Även för egen del när man driver bolag, så är det skönt att känna att man har full koll på sitt eget bolags ekonomi utan att behöva förlita sig på någon annan.
Många tror att Frida Bergström är en kreativ själ eftersom företaget arbetar med inredning.
– Visst driver jag den kreativa processen i vissa projekt, men jag föredrar att samarbeta med de vassa inredningsarkitekterna vi har på de lokala kontoren. Jag drivs av att göra affärer och jag inser att mitt bolag kommer att nå snabbare tillväxt om jag fokuserar på att hitta givande samarbeten, där var och en hanterar den del av processen man är bäst på. I mitt yrke krävs ett bra affärssinne, att du kan arbeta långsiktigt och är duktig på relationer.
Det sistnämnda är något hon brinner för extra mycket.
– Jag älskar att arbeta med människor. Det är ytterligare en anledning till att det här jobbet passar mig bättre än ett som controller framför en dator.
Ljus framtid
För dig som vill göra en liknande karriärsresa finns goda möjligheter. Du kan göra karriär relativt snabbt, berättar Frida Bergström.
– Du kan komma in i yrket direkt från universitetet. Oftast börjar du då som projektkoordinator. Då kan arbetet exempelvis bestå av att sköta administrativa uppgifter, göra beställningar och genomföra orderbekräftelser.
Behovet av inredningsexperter ökar stadigt. Inte minst i norra Sverige.
– Det är här det händer. Det sker och ska ske stora etableringar här uppe. Marknaden växer jättemycket.
Själv tycker Frida Bergström att Umeå är perfekt att jobba från – även om många tunga uppdrag utförs i Stockholm.
– Jag trivs väldigt bra att bo här. Men jag tror också att du kommer närmare kunderna här än i en storstad. Du kan till exempel träffa dem på ICA. Men jag gillar som sagt relationer väldigt mycket, så jag älskar att det är nära mellan mig och kunderna.
Kopiera karriären – från Frida Bergström:
- Frida studerade till civilekonom med inriktning marknadsföring på Umeå universitet. - Hon arbetade sedan som ekonomikonsult under något år.
- Efter det väntade ett yrke i IT-branschen innan hon blev rekryterad till ett mindre inredningsföretag i Umeå. Där fick hon chansen att jobba mer med sälj och marknad, vilket var hennes önskan.
- Det lilla inredningsföretaget köptes upp av en större aktör, som Frida fortsatte vara anställd åt.
- Men i april förra året rekryterades hon in som partner i YLLW och startade upp företagets verksamhet i Umeå.
Bra egenskaper att ha:
- Affärssinne, tålamod och en förmåga att bygga och utveckla relationer.