Så får du ditt CV att sticka ut - och det här ska du undvika



Har du hittat drömjobbet, men drar dig från att skriva CV?

Rekryteraren Linnéa Engman och HR-specialisten Carola Nilsson ger sina bästa tips på hur du skapar ett CV som sticker ut ur mängden.


I dag finns det flera sätt att söka jobb. Det traditionella CV:t hänger kvar, men många har även gått över till att söka jobb via sin LinkedIn-profil. På vilket sätt du än söker jobb så finns det en rad saker att tänka på.


Vi har pratat med Linnéa Engman och Carola Nilsson som båda har gedigen erfarenhet av rekryteringar och har gått igenom mängder av jobbansökningar genom åren. Här ger de dig sina bästa tips på hur man skapar ett CV som fångar rekryterarens uppmärksamhet:

– Se till att innehållet är uppdaterat och att det är tydligt när du gjort vad och var. Skriv i omvänd kronologisk ordning med det senaste först, tipsar rekryteraren Linnéa Engman på Once Upon Publishing i Skellefteå.


Något du bör lyfta extra i ditt CV är om du har vissa erfarenheter som efterfrågas i annonstexten.

– Det är ju din samlade kompetens och potential som ska ta dig till drömjobbet så fundera på varför du är en grym matchning och lyft just det, fortsätter hon.


Carola Nilsson, HR-specialist på Norrmejerier i Umeå, tycker att det är viktigt att CV:et är överskådligt, lättläst och att man undviker floskler.

– Fokusera på att beskriva varför du är intresserad av just det jobb du söker, tipsar hon.


Anpassa CV efter jobbet du söker

Beroende på vilket jobb du söker är det vissa detaljer du bör vara extra uppmärksam på.

– Efterfrågas till exempel noggrannhet och ställs höga krav på förmåga att uttrycka sig i skrift tycker jag att du ska se till att stavning och meningsbyggnad är tipp-topp! Eller är det viktigt att vara kreativ och ha öga för det visuella, ja, då ska du kanske säkerställa en schysst layout, menar Linnéa Engman.

Carola Nilsson tycker att man ska lägga ner tid på färg och form.

– Men det viktigaste är att snabbt kunna utläsa om den sökande uppfyller kraven. Tänk på att lyfta vad du faktiskt gjort i din anställning, istället för att bara skriva arbetsgivarens namn och tidsperiod, och beskriv vad du kan tillföra arbetsplatsen så bör chanserna vara stora att du får komma på intervju.

Det här bör du undvika

Det finns även misstag du bör undvika när du skriver ditt CV, som till exempel att använda förkortningar och begrepp som är interna för en viss organisation.

– Om du söker jobb hos oss efterfrågar vi sällan personligt brev. Där skriver man ofta om fritidsintressen, husdjur, familjesituation och annat som inte har någon korrelation med potentialen i yrket så det tillför egentligen rätt lite. Samma sak med foto, så det kan du också skippa om du söker jobb hos oss, säger rekryteraren på Once Upon och fortsätter:

– Ytterligare en sak som jag ofta ser i CV är namn och kontaktuppgifter till referenter. Jag tycker att man ska värna om sina referenter och deras tid, jag väntar som regel till senare i processen med att kontakta dem och då får du som kandidat alltid ge en heads up först. Det kan räcka att du skriver att referenser finns på efterfrågan.

Och något som gör att CV:t hamnar direkt i skräpkorgen?

– Att uttrycka sitt ointresse för rollen har jag stött på några gånger, och det gör ju såklart att man inte går vidare med den sökanden, menar Linnéa Engman.

– Man vill inte att det står fel i ansökan, det vill säga att man ansöker till fel företag redan i inledningen. Eller att man använder gammalt material från tidigare ansökan i texten och sedan beskriver sig själv som noggrann, säger Carola Nilsson.

Använd klyschor på rätt sätt

Som rekryterare har Linnéa Engman gått igenom en hel del jobbansökningar. Hon stöter ofta på klyschor som “Jag gillar att ha många bollar i luften”, men menar att det inte behöver vara fel att använda sig av dem.

– Jag tycker det viktiga är att det finns substans bakom, att man sätter sina erfarenheter eller förmågor i en kontext. Om du är riktigt duktig på att hålla igång flera parallella uppgifter, beskriv då vilka projekt du jonglerat samtidigt. Vad blev resultatet, vilken roll hade du? Vad var målet, vilken budget hade du? Klyschor kan ju vara rätt fantastiska, det är ju inte för inte som man fastnar för dem.

Carola Nilsson ser ofta att man återanvänder ord från annonsen.

– Det tycker jag att man ska undvika, eller åtminstone använda sig av synonymer istället, säger hon.