Jenny klättrade snabbt i karriären på Nordlo


Redan under studietiden hade Jenny Brännlund siktet inställt på Nordlo som arbetsgivare.

Jag hade kollat upp företaget och tyckte att de verkade ha bra värderingar kring bland annat hållbarhet och jämställdhet. Det kändes som ett seriöst företag, berättar hon.


Yrkestitel: Utvecklingsledare och kvalitetsansvarig på Nordlo

Utbildning: Systemvetenskap på LTU


När det blev dags att skriva kandidatuppsats tog hon chansen att få in en fot på företaget - vilket visade sig vara ett genidrag.

Samtidigt som jag skulle skriva min kandidatuppsats i samarbete med Nordlo låg det en tjänst ute som BI-utvecklare som jag sökte. Jag fick den och började jobba direkt. Sista terminen skrev jag uppsatsen på halvtid och arbetade på halvtid.

Direkt efter utbildningen började hon jobba heltid på företaget och blev teamleader, därefter avancerade Jenny snabbt till att också bli kvalitetsansvarig.


En vanlig dag på jobbet för Jenny innebär mycket samordnande med kunder och nära kundkontakt.

– Vi på Nordlo fungerar ju som kundens IT-avdelning. I utvecklingsteamet kan vi komplettera med vår expertis för att föreslå rätt förbättringar. Ofta leder det till automatisering och optimering av kundens miljö, IT-stöd och processer.


“Hittar drivkraften i varje individ”

Jenny jobbar på Nordlo Elevate som har kontor i Lycksele och Umeå, där det jobbar cirka 55 personer.

– Det mesta av det dagliga arbetet sker på distans via Teams. Vi samarbetar sömlöst mellan kontoren dagligen och de flesta av våra kunder finns runtom i hela Sverige. Ibland åker vi mellan kontoren eller till kunderna för att träffas i riktiga livet, något som också är viktigt.

Det finns flera olika affärsområden och specialistområden på Nordlo, till exempel molntjänster i det egna datacentret, utveckling, projektledning, informationssäkerhet eller support.

– Företaget är duktiga på att hitta drivkraften i varje individ för att alla ska trivas och få vara på just den plats som passar bäst för just den individen.

Oftast börjar man med att arbeta i servicedesk och får sedan byta till den avdelning som passar bäst.


Ständigt i jakt på mer kompetens

På Nordlo finns inga begränsningar av hur mycket man kan utvecklas.

– Om man bara visar att man vill och är initiativtagande så finns oändliga möjligheter att utvecklas.

Företaget är ständigt på jakt efter kompetent personal och just nu finns det många tjänster ute.

– Det går att lämna en spontanansökan eller söka de tjänster som finns utannonserade. Vi letar ständigt efter rätt kollegor som vill utvecklas och vara med på vår resa.

Det pågår alltid ett löpande arbete med tjänsteutveckling på Nordlo - just nu tas det bland annat fram nya säkerhetstjänster och datacenter-lösningar för att täcka framtidens ökande krav på IT.


Spännande projekt väntar

Nordlo har stora företag som kunder i hela landet.

– Det som gör mig mest stolt över mitt jobb är det stora förtroende vi får från våra kunder, och den resa vi gör tillsammans.


Det händer hela tiden mycket inom teknikutvecklingen och därmed även på Nordlo.

– Framöver väntar spännande förändringsprojekt tillsammans med våra kunder, där några stora områden är automation, optimering och informationssäkerhet.


Viktiga egenskaper i tjänsten som utvecklingsledare och utvecklare hos Nordlo:

  • Att vara framåtlutad och nyfiken. Man får hela tiden följa teknikutvecklingen och ligga i framkant för att ge kunderna de bästa lösningarna.

  • Lätt att lära. Det sker ett ständigt förändringsarbete och det finns hela tiden nya saker att lära sig, därför är det en fördel att ha lätt att lära och inte vara rädd för förändringar.

  • Kunna skapa bra kundkontakter. Kunden är alltid i centrum och vi är en nära partners till dem - vi vill inte bara vara en leverantör.

  • Kommunikation. När vi arbetar agilt med förändringsarbete på distans är kommunikationen så viktig för att leverera det höga kundvärdet vi kan skapa tillsammans.