top of page

Från Umeå designar hon digitala verktyg till mediejättar i USA


UX-designern Alice Risholt på Codemill i Umeå designar digitala verktyg till mediejättar

Från ett färgglatt kontor på Codemill i Umeå jobbar UX-designern Alice Risholt med spännande projekt tillsammans med stora mediebolag som Amazon Studios och Paramount.

– Det gör att man har en väldigt trygg bas, men ändå har möjlighet att gå utanför sin comfortzone i mötet med kunden, säger hon.


Direkt efter civilingenjörsexamen fick Alice Risholt anställning på Codemill i Umeå.

– Jag började som utvecklare och UX-are men märkte efter ett tag att UX var där jag ville fokusera min tid, berättar hon.


Nu har hon snart arbetat på företaget i tre år och den trevliga gemenskapen är en av de saker som håller henne kvar.

– Alla känner alla. Vi hjälps åt mellan roller och tar hand om varandra.


– Eftersom att vi är ett litet företag så får man vara involverad i mer än bara sitt eget huvudsakliga ansvarsområde. Vi alla hjälps åt för att sälja och ta fram grymma produkter till våra användare. Man får bredda sin kompetens, lära sig av andra och får mer frihet i sin roll än om man jobbar på ett större bolag där ansvarsområdena ofta är mer nischade, berättar hon.


Som UX-designer är Alice ansvarig för att designa digitala verktyg som är enkla att använda.

– Det är en extremt rolig utmaning eftersom våra kunder ofta har väldigt komplexa arbetsuppgifter. För att hitta de bästa lösningarna behöver man göra mycket research och lära sig branschen.


Hur redigerar man film? Hur hamnar egentligen en fotbollsmatch i en direktsänd tv-ruta och hur kan reprisen av ett mål visas så snabbt? Vem bestämmer när det är reklampaus och hur synkas ljud med bild?

– Allt detta görs i digitala verktyg, det är min uppgift att se till att verktygen är lätta att använda så att upplevelsen för tittaren blir så bra som möjligt.


Hur kan en vanlig arbetsdag se ut?

– Jag kommer till kontoret strax efter åtta. Morgnarna spenderas i lugn och ro tillsammans med min designkollega där vi bollar idéer och filar på prototyper utifrån research som gjorts dagen före.

Deras kund sitter i New York och vaknar inte förrän efter lunch svensk tid.

– Därför reserveras oftast eftermiddagarna till möten. Då har vi avstämningar med kunden, håller i intervjuer eller workshops med användare och stakeholders eller planerar arbetet framåt.


På Codemill finns alla möjligheter att utvecklas inom företaget.

– Det handlar mest om vilja och ambitionsnivå. Kulturen är öppen, mellan design- och utvecklingsteamen har många bytt roller.


Vill man ha mer ansvar finns det goda möjligheter att klättra genom att ta sig an roller som produktägare, projektledare eller teamledare.

– Vill man istället bli en grym utvecklare, designer eller säljare så har vi en budget för kompetensutveckling som kan användas för att åka på konferenser eller gå på nya spännande kurser.


Ett bra första steg för den som vill göra karriär på Codemill är att göra sitt exjobb på företaget.

– Väldigt många av mina kollegor började sin karriär här med sitt exjobb och blev sedan kvar, tipsar hon.

bottom of page