top of page

Emma, säljstöd på Ålö: “Man måste ha en känsla för business”

Ålö är en stor leverantör av lantbruksmaskiner. De utvecklar och tillverkar frontlastare som säljs över hela världen.

– Jag är stolt över att företaget från lilla Brännland i Umeå efter 70 år på marknaden fortfarande kan vara världsledande med fortsatta ambitioner att komma med nya innovationer och lösningar för våra kunder”, säger Emma Larsson, säljstöd på Ålö.



Utbildning: Civilekonomutbildningen med inriktning Service Management och marknadsföring

Yrkestitel: Säljstöd på eftermarknad


Ålö har kunder i över 50 länder, säljbolag i åtta länder och fabriker i fyra länder. Som säljstöd på eftermarknad blir det mycket mejlande med kunder runt om i hela världen.

– Dagarna består i att göra affärer med kunder, hjälpa dem att hitta rätt artiklar, ge dem information och sätta priser. Ibland åker jag ut i verkligheten och träffar kunder och slutanvändare runtom i världen och inser vilka fantastiska produkter vi säljer.


För studenter som är intresserad av att söka sig till din bransch, vad har du för tips?

– Det finns inga rätt eller fel sätt att söka jobb på. Jag har aldrig fått jobb genom att enbart skicka in ett CV och svarat på en jobbannons. Mitt tips är att gå till företaget och presentera sig. Att ställa upp och hoppa in på ett företag när det krisar sig i bemanningen har också visat sig öppna nya dörrar. Sedan tycker jag inte att man ska tänka så mycket på att man måste ha en viss yrkestitel, utan snarare satsa på intressanta roller där man ser att man kan utvecklas och lära sig mer.


Emma Larsson berättar att karriärmöjligheterna på Ålö är ser bra ut för framtiden. Just nu söker företaget bland annat ingenjörer, chefer, produktionsledare och inköpare.

– Vi är ett internationellt företag med många arbetsplatser runt om i världen. Många av mina kollegor har även tagit chansen att arbeta utomlands.


Tre viktiga egenskaper för arbetet som säljstöd:

  1. Serviceminded. Att alltid sätta kunden i första hand och vara mån om att upprätthålla goda relationer är viktigt för att lyckas i det långa loppet.

  2. Lösningsorienterad. Problem kommer att dyka upp och att alltid ha fokus på att lösa olika situationer är en förutsättning.

  3. Ha en känsla för business.

bottom of page